Vad tycker kunderna – egentligen?

Undersökningarna är entydiga. Det kunder tycker allra bäst om är leverantörer som är engagerade och har förmågan att kommunicera på ett enkelt och bekvämt sätt. Det är inte underligt. Tänk dig en vän som lyssnar, ställer frågor, diskuterar och hjälper dig att hitta lösningar. Kontra en vän som inte svarar, bara pratar om sig själv och som aldrig är behjälplig.

Som leverantör måste vi ställa frågan: Vilken sorts vän är vi? Är vi lyhörda? Engagerade? Lever vi upp till våra kunders önskemål och behov? För det är ju kundernas insikter och sanningar som måste styra vår verksamhet. Visst låter det som en utsliten klyscha, men kundfokus ÄR A och O för verksamheten. Målet är ju nöjda kunder.  Annars väljer de en annan leverantör. Precis som vi själva gör.

Våga fråga – gör vi rätt
Att utmana våra egna sanningar är jobbigt och lite skrämmande. Oavsett om det handlar om det vi själva eller som företag tror är sant. Men det är trots allt nödvändigt. Att inte våga granska det man själv gjort till sanning leder varken till utveckling eller nya möjligheter. Inte heller att gissa vad som är sant. Tro. Eller gå på magkänsla.

På LanTeam har vi visionen TYDLIGT BÄTTRE. Det är något vi strävar efter att vara varje dag. Som kollegor, leverantör och samarbetspartner. Viktigast av allt – det är inte vi själva som avgör när och hur vi lever upp till visionen. Det är först när vi ber vår omvärld om svar som vi får veta. Med facit i hand kan vi agera och ta beslut för åtgärda det som fungerar mindre bra och förbättra det som är bra. Det är kundernas upplevelse som styr. Vad vi själva än tycker. Genom att ta vara på kundernas synpunkter finns det stora möjligheter att både sälja mer och involvera kunderna i vår egen utveckling. Och komma närmare vår vision.

Veta och agera
Ett normalt företag förlorar 50% av kunderna var femte år, enligt en artikel från Harvard Business Review.
Gemensamt för företag med stor andel nöjda och lojala kunder är att de skaffat djupa kundinsikter, djupare än data, och haft omfattande och äkta interaktion med kunderna. Byggt relationer där det gemensamma arbetet och resultatet skapat lojalitet och förtroende. Det är genom att veta och agera vi får färre missnöjda kunder och fler mycket nöjda kunder.

Med tanke på det finns det mycket att vinna på att vara bättre – TYDLIGT BÄTTRE – än ett normalt företag. Och det blir vi genom att fråga våra kunder: Vad tycker ni? Egentligen. Och genom den kunskap, kommunikation och känsla för kundens verksamhet vi får, kan vi bättre uppfylla våra kunders önskemål och behov.

PS. Just nu genomför QualitySales en kundundersökning för LanTeams räkning i Stockholm. Innan året är slut ska vi också ha frågat våra kunder i Göteborg vad de tycker. Egentligen. DS.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *